Luhačovická přehrada
Nadpis článku
HISTORIE PŘEHRADY
Ing. K . Krejčí: Údolní přehrada u Luhačovic, Ministerstvo zemědělství, Praha 1931:
Projekt přehrady vypracován byl zemědělskotechnickým úřadem býv. zem. výboru moravského. Podnik tento byl zřízen nákladem státu a země Moravy. V důsledku katastrofálních povodní v roce 1910, jež měla velmi neblahé účinky pro celé údolí, byla stanovena i velikost nádrže a rozměry jednotlivých objektů přehrady.
Prostor nádrže byl volen tak, aby každý podobný příval vodní, případně i vyšší ještě intensity, snížen byl přehradou na odtoky, jež zpola regulovaná říčka Šťávnica zcela neškodně odvésti stačí. Tím sníží se ovšem také znatelně i velké vody na řece Olšavě. Katastrofální povodeň ze září r. 1910 byla by přehradou redukována ze 72 m3 na 33 m3 vteřinových, byla by tedy snížena si o 55 %. Pro zadržování přívalných vod reservován je v nádrži prostor o velikosti 1,125 000 m3. Dalších 600 000 m3 obsahu nádrže určeno jest pro trvalou akumulaci vody v nádrži, tak zvané vody užitkové, pro zvyšování nízkých stavů vodních v potoce Luhačovském a také na řece Olšavě v suchých létech. Hodí se též k získání vody užitkové pitné, ba i k zesílení vodních podniků a závodů na uvedených tocích aj. Celkový obsah nádrže po hranu tak zvaného “volného přepadu” obnáší 2,025.000 m3. Povodí přehrady čítá 45,5 km2.
Těleso zahrazovací tvoří hráz 17 m vysoká, v koruně 230 m dlouhá 6 m široká, na dně údolí 80 m dlouhá a 75 m široká. Zbudována jest z jilovito-písčité hlíny dle zásad nejmodernějších. Oba svahy hráze mají v příčném řezu tvar částí křivek poloparabolických, přerušovaných odlehčovacími lavičkami (bermičkami). Navážení hráze prováděno bylo ve vrstvičkách jen 12 cm silných, jež komprimovány byly za stálého kropení vodou rýhovanými válci o váze 4 000 kg strojně poháněnými a to tak, aby sedání hráze sníženo bylo na míru co nejmenší. Průměrné stlačení jedné vrstvičky obnášelo 5-6 cm. Tím způsobem docíleno bylo úplného spojení jednotlivých vrstev mezi sebou a možno říci i naprostá nepropustnost tělesa hrázového. Vzdušná pata hráze vyložena byla v šířce 12 m z násypu kamenného. Kubatura hráze obnáší asi 107 000 m3. Hráz opatřena jest na straně návodní mohutným opevněním, jež tvoří kamenná dlažba v maltě cementové na podkladě betonovém, v celku o síle 40 cm. Vzdušný svah je opevněn drnem. Těleso hrázové zapuštěno jest v základě do vrstev alluviálních a dilluviálních, při čemž na pravém svahu bylo třeba jíti zvláště hluboko, aby hráz zapojena byla do hornin nezvětralých a únosných. K tomu účelu bylo nutno odstraniti 20 000 m3 materiálu pro zbudování hráze nevýhodného. Aby zamezeno bylo prosakování vody v nádrži, vzduté vrstvami alluviálními a dilluviálními pod tělesem hrázovým, byla na celém návodním úpatí hráze zřízena betonová zeď (membrána), jež zapuštěna jest až do třetihorních vrstev nezvětralých a nepropustných lupků. Tato membrána zasahuje pod úroveň terénu na dně údolí do hloubek 6-8 m, na obou svazích do hloubek 10-16 metrů. Na tuto betonovou zeď připojuje se pak svrchu zmíněné opevnění návodního svahu hráze.
K regulování odtoku vody z nádrže slouží věž šoupátková, se stokou 85 m dlouhou, jež zloženy jsou rovněž až do třetihorních pevných vrstev lupkových. Ve věži instalováno jest dvojí výpustné zařízení: a) spodní výpusť - 2 potrubí železná o průměru 1000 mm, z nichž každé uzavřeno jest šoupátkem a stavidlem. Obě potrubí odvedou maximálně 21 m3 vteřinových. Umístěna jsou při dně věže a možno jimi veškerou vodu z nádrže vypustiti. b) střední přepad - 2 železobetonové násosky o průměru obdélníkovém 60/90 cm. Jich hrany přepadové umístěny jsou v úrovni trvalého vzdutí vody užitkové a sloužiti budou k automatickému regulování všech menších, maximálně 8 m3 vedoucích přívalů vodních, při nichž nebude třeba spodní výpusti otevírati. Násosky odvedou maximálně 8 m3 vedoucích přívalů vodních, při nichž nebude třeba spodní výpusti otevírati. Násosky odvedou maximálně 12 m3 vteřinových. Všechny 4 potrubí odvedou tedy maximálně asi 33 m3 vteřinových při vzdutí vody v nádrži po hranu volného přepadu. Jejich účinnost vyzkoušena byla na modelech, jednak přímo na stanovišti přehrady, a pak ve vodní laboratoři české vysoké školy technické v Brně.
Aby hráz nemohla býti nikdy, ani za největší katastrofy vodní přelita vodou v nádrži vzdutou, zbudován je na levé straně hráze 48 m dlouhý volný přepad s odpadem kaskádovitým. Hrana přepadová umístěna je v úrovni o 3 metry níže, než úroveň koruny hráze. Voda ze stoky a odpadu kaskádovitého vedena jest do uklidňovací nádrže a z ní pak do řečiště potoka Luhačovského. Se stavbou přehrady bylo započato v létě r. 1912; vypuknutím války světové byla stavba zastavena a pokračováno bylo v ní zase až na podzim r. 1921. Dlouhý interval - v němž stavba odpočívala ještě po skončení války věnován byl přepracování celého projektu. Pro velké změny, které byly v původním projektu učiněny, bylo nutno celé výstavbě hráze věnovati zvláštní péči, což zajisté vyžadovalo i mnohem více času. Dnes již jezero utvořené údolní přehradou skýtá možnost podnikání všech vodních sportů, rozšiřujíc tak značně okruh darů, jež lázně návštěvníkům svým mohou poskytnouti.
Pozlovice na Facebooku
Pozlovice na Instagramu